Second hand: Köp och sälj begagnade scoutkläder genom vår samarbetspartner Revive Retail
Projektet är i uppstart och är ett pilotsamarbete mellan Revive Retail och Scoutshopen.
Förläng livslängden på dina plagg och gör en god insats för miljön! Scoutshopens vision är att jobba så eko och reko som möjligt. Som en del av vårt hållbarhetsarbete inleder vi nu ett samarbete med Revive Retail – en startup med visionen att göra e-handeln mer cirkulär. Nu kommer du både kunna köpa och sälja begagnade scoutdräktsplagg direkt i shopen utan krångel, där köpet sker direkt mellan säljare och köpare, utan att ni behöver ha någon kontakt.
Varför gör vi det här?
Vi vet att det finns många scoutdräktsplagg där ute som söker nya ägare. Kläder som är i fullgott skick men som av olika anledningar inte längre används. Det tycker vi är onödigt. Tillsammans med Revive Retail vill vi därför uppmuntra till att föra vidare plagget när du vuxit ur det eller har använt klart det, för att ge dina scoutplagg en andra chans att få uppleva nya äventyr.
Har du produkter hemma från vårt
sortiment som du inte använder? Sälj
dem enkelt med vår partner revive.
Hur fungerar det?
Säljare:
Som säljare behöver du inte ha någon kontakt med köparen och behöver inte heller fundera på pris. Du får en fast ersättning för varje produkt du säljer. Ersättningen beräknas utifrån nypriset och beror på vilket skick varan är i.
- Nyskick: 56% av nypris
- Mycket bra: 53% av nypris
- Bra: 50% av nypris
- Acceptabelt: 42% av nypris
Lägg upp en annons:
- Klicka på länken ovan och välj vilket scoutdräktsplagg i listan du vill sälja. Du kan bara sälja de produkter som finns upplagda hos Revive Retail.
- Välj produktens skick samt storlek. Var noga med att ange det skick som överensstämmer med produkten.
- Välj ”Logga in och skapa annons” och logga in med koden som skickas till din mejl (kolla skräpposten!)
- Spara annonsen
- Klart!
När någon har köpt din produkt får du en notis och en QR-kod. Packa varan i en lämplig förpackning där produkten inte kan skadas. Ta sedan med den digitala QR-koden till ditt närmaste Postnord-ombud och lämna in produkten. OBS! Produkten ska skickas till köparen inom 5 dagar från att den har sålts.
När betalas pengarna pengarna ut?
Pengarna betalas ut när mottagaren har godkänt varan. Det kan ta upp till 24 timmar, sedan tar det ytterligare några dagar innan pengarna finns på ditt konto.
Kan jag lägga upp varan på flera ställen samtidigt?
Revive Retail tar ut en avgift på 100 kr om någon försöker köpa din vara som du har sålt någon annanstans, för att täcka de kostnader som uppstår. Om du vill ta bort din annons behöver du mejla till info@reviveretail.se och ange att varan inte längre är tillgänglig.
Läs fler vanliga frågor och svar på Revive Retails hemsida här
Köpare:
Som köpare behöver du inte ha kontakt med säljaren och du omfattas även av Revive Retails köparskydd.
Frakten är 50 kr och du som köpare betalar kostnaden för frakt vid köptillfället.
Jag har köpt en vara men skicket motsvarar inte beskrivningen, hur gör jag?
Om skicket avviker avsevärt frånbeskrivningen kan du som köpare göra en reklamation. Klagomål måste lämnas inom 24 timmar efter att du mottagit varan. Reklamationer görs till info@reviveretail.se tillsammans med en bild och text. Du får antingen möjlighet till ett lägre pris alternativt att häva köpet och skicka tillbaka det kostnadsfritt.
Jag har ångrat mig, kan jag returnera?
Om skicket avviker avsevärt från beskrivningen kan köparen returnera efter att reklamationen godkänts av Revive Retail. Kontakta info@reviveretail.se för instruktioner. Returen måste skickas inom 5 dagar från att köparen har fått returkoden.
Läs fler vanliga frågor och svar på Revive Retails hemsida här.